Guldes blog

Livsstilsblog om interesser, liv og tanker fra en nørdet multipod guldfiskepige

Det der med ethos i reklamer...

Jeg tror jeg er blevet miljø-skadet af Erhvervsakademiet. Jeg kan nemlig ikke længere se en dårlig reklame og nøjes med at tænke "Det var dog en dårlig reklame" og så lade det fare. Jeg bliver fagligt irriteret. Men lige for tiden er der særligt 2 reklamer der på den måde går mig på nerverne.

Den ene er sensoline tandpasta reklamen:

Jeg kan simpelthen ikke tåle at høre på den efterhånden. Okay, noget det skyldes jo den almindelige irritation over at se samme reklame gentaget mange gange. I mit tælde skyldes det jo at reklamer kommer regelmæssigt på samme kanal, og jeg zapper ikke så meget på for tiden.

Mit faglige problem omhandler dog ethos/troværdigheden. Troværdigheden forsøges opnået vha. en autorietet, nemlig en tandlæge. Desværre virker han dog mere som tandlæge end skuespiller, og på en anden vis mere som skuespiller end tandlæge. Han fortæller tøvende om hvordan koldt og varmt kan trænge ind i en tand og give smerte. Det virker svært og indøvet... Men så går han over til at forklare hvordan sensoline klare problemet, og her snubler han næsten over ordene af bar iver. Det virker... utroværdigt. Som om det er den eneste del han kan. Kunstigt.

Den anden reklame som går mig på nerverne er Vanish reklamen:

Her er det dog mere min detalje-perfektionist nerve. For overraskende nok, så har jeg selv produktet nu og ved at det virker: hvis i har en genstridig plet, seriøst, vi forsøgte at få blod af min gi med clorin, med et kedeligt mærke og en bleg plet som resultat, men Vanish fjernede resten totalt! Det jeg lige har givet jer, er en testomonial, en anbefaling som er troværdig fordi jeg er nogen i "kender" og ikke nogen der tjener på det. Vi tror mest på venner og bekendte i dag, ikke så meget på medier og autoriteter. Så det er også det de har satset på i videoen - at få det hele til at virke så naturligt, uopsat og ansigt til ansigt som muligt. Som var det en du kendte der talte til dig. Og som denne bekendte bruger de en steriotype-blondine, udadvendt og ikke for klog... hvilket lige her bare betyder hun bruger et meget flat og uavanceret, talesprog... bortset fra ét sted. Og det er det der irritere mig så meget.
for det her, det gør faktisk, at min hvide tøj FORBLIVER hvidt.

Lige i den her sammenhæng mener jeg at det er for avanceret et ord. Forbliver altså. Det havde faktisk lydt mere naturligt og ind i sammenhængen, hvis hun i stedet havde brugt talesproget "bliver ved med at være hvidt" og undgået de svære ord hun har undgået i resten af reklamen. Det IRRITERE mig at permabiliteten (den røde tråd, sammenhængen) lige skal brydes til sidst med èt ord.

Nå, men så må det vist også være nok med fag-snakken, håber ikke jeg har kedet jer for meget ^^ Eller at i fremover vil skære tænder over de her reklamer, lige som jeg gør det... eller jo, det håber jeg jo faktisk
Udgivet tirsdag d. 28. August 2012
2 kommentarer og 2506 visninger

MMD Reklamer

Kommentarer

IGravatar Ilhja 29 August 2012 11:07

Bare vent til at I kommer til video og analyse af film. At se en almindelig biografi bliver aldrig det samme...

GGravatar Gulde 30 August 2012 13:03

Nej, det vil jeg gerne tro. Det er som om det giver et vist flash-back til gymnasiet, der med analyse og fortolkning (mest fortolkningsdelen) forsøgte at frarøve mig glæden ved at læse også. *gys*

Læg en kommentar

Gravatar
:);):Dx)xP^^":oO:--"+flere-færre
Husk min info med cookie