Gulde's interesse og livsstilsblog

En legeplads for mine tanker og tekstlige udfoldelser

Politik om sygehuse, busser og cykelstier

Jeg har netop været med til at overvære en politisk debat, og jeg tror jeg er blevet skadet af at læse aviser... for jeg fandt det interessant

De tre mest overordnede emner var: sygehuset, bustransport og cykelstier...

Det med sygehuset er egentlig ikke så interessant, for de fleste var enige om, at det er for galt det skal ligge så langt væk! 90 - 100 km er simpelthen for langt at kører i en akut ambulance! Så ville vi jo være tilbage til min svinske filosofi... For hvis nu en arbejder ude på Kemi-nova kommer ud for en ulykke, så når han ikke så langt som til hospitalet, før han er død. Han er død før han når frem! Så kan man jo ligesågodt ligge en kirkegård ved siden af hospitalet, så man kan få ham begravet med det samme. Og for nu at være rigtigt smart, så ligger man også et krematorie. Så kan han bliver brændt og komme i jorden med det samme, og så er det jo ordnet. Og så kunne man oven i købet lede varmen fra krematoriet over til hospitalet, for så kan man også spare der! Det er jo smart! Eller nej! Det er lige til at få kvalme over! Men som sagt, det var de også rimeligt enige om, så det endte stort set i mundhuggeri over smådetaljer og mudderkasning.

Andet emne, transport, se det var straks mere interessant. Det handlede om at få unge lokket til byen, og det gør man ikke ligefrem ved at gøre det umuligt at komme frem med den offentlige transport. Dertil er det ikke så passende at påstå man kan få gratis uddannelse i Danmark når man skal betal 4000 årligt i transport (hvis man altså ikke er storby-menneske). Det skal jeg eksempelvis... Så de var da enige om at der skulle gøres noget mere ved busserne! Men så kom det store spørgsmål, det som gør at man taler om politikken inden eller uden for ringvejen... Taler vi om bybusserne eller om dem der kører uden for byen? Her mener jeg personligt ikke der er noget galt med bybussen. Så langt er der altså ikke at gå rundt i bynen, og så vidt jeg ved er selv by-mennesker udstyret med 2 par GÅben til at gå på. 1 km gåtur har ingen taget skade af, det er derimod sundt. Derudover er der rigelig mulighed for at tage cyklen i byen, da der er et fint net af cykelstier. 1 km. er let at komme over... men 18 km (hvad jeg har til skole), det begynder at blive i overkanten. Det er længere end jeg har tid til at gå, og jeg mener også det begynder blive for langt at cykle. Men jeg kommer jo også uden for byen. Derfor mener jeg det er vigtigere at kunne komme fra småbyerne og oplandet, ind til storbyen, frem for fokus på bybusser, for de eneste der har strengt brug for dem, er gamle eller hæmmede folk. Vi andre har godt af lidt motion (siger hende der går 1,5 km fra skolen til toget, istedet for at tage bussen til toget).

Eller man kunne tage sin cykel, og det var det sidste "store" emne (udover miljø og klima, men jeg har efterhånden også fået klima-kvalme over altid at høre om CO2 - der findes andre også andre problemer!). Det handlede om, at når man nu skulle tage cyklen, skulle der også være stier at køre på, og de var åbenbart farlige grundet forfald (hulder, skæve fliser), eller farlig kørsel (knallerter). Og så var der mange på dem, om man skulle til at udbygge dem til "cykel-mortorveje"? Men se, det handlede jo om politik inde i byen - og så var spørgsmålet jo, om man skulle reperere/udbygge cykkelstieren inde i byen, eller skulle få lavet flere uden for byen.

På mange punkter er der altså den konflikt mellem politik inden og uden for byen. Busser inden eller uden for byen? Cykelstier inden eller uden for byen? Det er egentlig meget spøjst
Udgivet torsdag d. 12. November 2009
552 visninger

Politik Gymnasium

Kommentarer

Læg en kommentar

Gravatar
:);):Dx)xP^^":oO:--"+flere-færre
Husk min info med cookie