Gulde's interesse og livsstilsblog

En legeplads for mine tanker og tekstlige udfoldelser

Vi klager... Jeg har også prøvet at klage

Min Emil så et program på computeren den anden dag, og sad og rystede over nogle af de situationer der var med. Programmed hed nemlig "Vi klager", og handlede om alt muligt fra hvor urimelige og ynkelige klager nogle folk kan komme med, til hvad hele psykologien bag klager egentlig er... Blandt andet også nogle typiske træk eller typer for klager, og hvad forskellen er på klageri og simpel brok.

Jeg skal gerne indrømme at jeg er typen der brokker mig. Ret tit faktisk... Det var også noget af der der satte mig igang med mit Positive Thinking projekt, som i jo kan følge med i på bloggen her, og jeg er ret overbevidst om at det har hjulpet. Men jeg skal også gerne indrømme, at jeg stadig er typen der klager... Ikke vildt og voldsomt skulle jeg ikke, men bare af og til når ting bliver urimelige. Eller jeg kan spare nogle af de kr. og ører man kan bruge til så mange andre sjove ting. Bøder i toget, og fejl på bonnen fx. Ikke nogen stor og ilter aggressions udrensning, bare små påpegelser om at jeg lige skal have lidt tilbage igen.

Forskellen på at brokke og at klage sig var ifølge programmet det med, at brok er noget man siger, mens en klage er en handling, noget man sender ind.

Jeg føler mig ikke selv tilbøjelig til at klage over at stranden havde for meget sand, eller at badeland ikke havde både håndklæder, badetøj eller for den sags skyld personlig massøse parat til mig.


Jeg har "klaget" over min bon nogle gange, og er en af dem der skimmer den efter så godt som hver gang jeg handler... at det somme tider er lige så meget for at blive mindet om hvad det nu helt præcist lige var jeg har spenderet så mange penge på,for der er som regel altid et par ekstra ting der får puttet sig ned i kurven undervejs, og det er jo ikke altid man er lige opmærksom på at beregne overslag hele tiden, og så, ja, så ender prisen tit med at være højere end hvad man nu lige havde regnet med... så ændre det jo ikke på at jeg også bemærker indtastningsfejl og prisfejl mens jeg føler mig fjollet over ikke at have indset at en fuld kurv nu en gang koster mere end en enkelt pakke smør og en liter mælk...

Jeg har klaget over en bøde kontrolafgift i toget, ikke fordi jeg ikke mente jeg havde fortjent den, for jeg havde trods alt glemt mit pendler-kort den dag, men fordi jeg ved tilfælde opdagede at man kunne få refunderet 90% af beløbet ved at gøre sådan.

Jeg har klaget over øremærkning af katte... jeg havde da egentlig fået det indtryk at man forsøgte kontakte ejeren ved påkørsel af sådan et dyr, men det var åbenbart ikke tilfældet, så jeg klagede op til flere steder, da min kat på mystisk vis forsvandt, og ingen havde nogen info overhovedet om hvad der kunne være sket - udover en mistænkelig rød plet på gaden ud for min hovedør... Det var en frustrations klage erkender jeg gerne.

Jeg har klaget over mangel på information i Rejsekort Brochuren, hvor jeg endte med at stå på en station uden mulighed for at komme med transport uden at køre ulovligt, fordi der i folderen ikke var nævnt det 50 kr. trækningsgebyr som skal stå på kortet for at en rejse kan gennemføres. Jeg anede ikke uråd, da rejsen ikke var dyr og der var penge nok - hvor skulle jeg have fået mistanke til det fra? Da klagede jeg og kørte samvittighedds fri og forsvarsberedt med toget uden gyldig billet - klar til at klage igen, hvis det skulle blive påpeget.

Jeg har for (forholdsvist) nyligt klaget over et gebyr for ikke at have tjekket ud på rejsekort, den dag hvor hele systemet var nede pga. en opdaterings fejl. Selvom jeg i bund og grund bare var flink for at forsøge i det hele tiden at få en bøde

Klager du også?
Udgivet søndag d. 11. Maj 2014
1313 visninger

Kommentarer

Læg en kommentar

Gravatar
:);):Dx)xP^^":oO:--"+flere-færre
Husk min info med cookie