Vi tager den lige en gang til

"Går det for langsomt" spørger min mor ængsteligt. Hun ved godt at computere ikke er der hendes stærkeste kompetencer ligger, selvom hun til hendes forsvar, næsten svarer til en af de såkaldte "superbrugere" min lærer fortalte om. Dem som ved lidt mere end hvor det store blå E er, forstået: kan installere og afindstallere et program og køre vedligehold på computeren. Og det VAR faktisk nogle temmeligt svære programmer vi havde gang i. GIMP er et fantastisk program af et gratis ét at være, men det måler sig ikke hverken på funktion eller brugervenlighed med Adobe Photoshop... som til gengæld også tager sig godt betalt.

Fluff kan heller ikke helt funde ud af det med teknikken
Fluff kan heller ikke helt funde ud af det med teknikken

Så det VAR faktisk snarere programmet og dets lange arbejdsgange og mer-klikkeri der gjorde mig gnaven. At min mor tilfældigvis også var der, betød bare at det var hende det endte på. "Er jeg for langsom?" spurgte hun jo, og ja, det er hun da også hvis man sammenligner med min egen fart. Men det ville heller ikke være fair. Jeg sidder jo med den slags ting hele tiden, mens hun knokler i lektier, så det er klart mine kompetencer er mere trænede og vedligeholdte end hendes.

Men det er slet ikke det jeg bliver ked af. Det er nærmere det med, at de samme ting jeg skal hjælpe med, igen og igen. Jeg vil gerne hjælpe min mor. Men når jeg gentagende skal demonstrere de samme ting føles det bare så spildt.

Det minder mig om en ting jeg har hørt på VUC. Om at noget af det man i virkeligheden skal lære i folkeskolen, er at tage kompetencer lært fra ét område, og bruge dem inden for et andet. Fx. to forskellige fag. Så man ikke skal lære de samme ting igen fordi der er en smule, der er anderledes. Det er der nogle der ikke får lært fordi de dropper ud af folkeskolen af den ene eller anden sikkert meget valide årsag. Og det skal de så senere lære på AVU. Men indtil det er lært, har de brug for at lære det hele igen inden for hver ny situation eller område.

Det er jo det samme med computere og programmer. Man skal lærer at nogle af de ting man lærer at bruge i et program også næsten er det samme i et andet. Man skal lærer at se hvad man har og vurdere ud fra det der er, i stedet for at lære alt som udenadslærer igen og igen... for det glemmer man igen. No way vores hoveder ville kunne rumme alt det.

Det er noget de fleste børn og unge i dag vokser op med som en naturlig selvfølge. Vi lærer at det ikke betyder så meget hvor vi har det fra, men hvad vi kan bruge, og vigtigere: hvordan vi kan bruge det.

Men det er jo sådan set også det, som motivere og inspirerer mig. At skulle forklare, vise eller fortælle de samme ting flere gange. For måske kunne man lave en guide, så folk selv senere kan genopfriske det. Eller skrive det på en hjemmeside som folk har let tilgængeligt, så de selv kan læse det. Så én besked kan gå ud til mange fremfor at gentages for hver enkelt.

Tænk sig, at så meget tankespind kan komme ud af at hjælpe min mor
Udgivet Wednesday d. 15. April 2015
1291 views

Tankespind

Comments

Leave a comment

Gravatar
:);):Dx)xP^^":oO:--"+flere-færre
Husk min info med cookie